Doug Mainwaring
Doug Mainwaring when he was NOM’s obedient puppy – “The gay man who opposes gay marriage.”

“There does not exist a scholarly paper in support of any form of conversion therapy published to a reputable academic journal employing robust peer review.”

One of the LifeSiteNews religious extremists, Doug Mainwaring, is as dishonest as he is ignorant. The supposedly ex-gay religious zealot is pushing: New peer-reviewed study confirms unwanted same-sex attraction can change.

Mainwaring has dishonestly attempted to obfuscate the publisher of this supposed “study” with an obfuscated link.

The real publisher of this “research” is The Journal of Human Sexuality (“JHS”). JHS is not an academic journal. As I previously pointed out, it is the repository of crackpottery for Alliance for Therapeutic Choice and Scientific Integrity (formerly known as NARTH).

If one peruses the meta tags of Mainwaring’s BS they include: “Microsoft Word – JHS – Pela & Sutton (RRM Edits).docx.” I do not know who or what “RRM” is.

Furthermore, JHS does not subject articles to peer review as that term is understood in science.

Peer review requires a community of experts in a given field who are qualified and able to perform reasonably impartial review. No one associated with ATCSI is impartial.

Furthermore, since conversion therapy is pseudoscientific, no one who might “referee” an article like this is qualified to do so per se. In fact, the process of reviewing an article like would indicate that the reviewers are not professionally qualified.

Moreover, JHS identifies “Editorial Board of Advisors: Philp [sic] M. Sutton, Ph.D.” Philip M. Sutton is one of the authors of the article in question. I have not been able to discern how a single individual comprises a “board” of anything.

“… since conversion therapy is pseudoscientific, no one who might “referee” an article like this is qualified to do so per se.”

Sutton is affiliated with the Samaritan Counseling Center. I think it safe to presume that Samaritan Counseling Center is a religious organization. There is nothing wrong with that. However, it is likely that Sutton has an agenda.

The other author, Carolyn Pela, is on the faculty of Arizona Christian University which used to be called “Southwestern Conservative Baptist Bible College.” There is nothing wrong with that either. However, Pela is not a neutral observer of evidence.

According to Mr. Mainwaring:

A pair of scholarly studies published last spring reached the same conclusion, challenging the long-held politically-charged notion that counseling efforts to help individuals who experience unwanted same-sex attraction (SSA) are harmful.

“Scholarly?” One of the authors of both of those “studies” is Christopher Rosik. Rosik just happens to be the editor of the Journal of Human Sexuality, “the official publication of the Alliance for Therapeutic Choice and Scientific Integrity.”

One of those “studies” was published to Issues in Law & Medicine which has been described as: A One-Stop Journal for Anti-Vaccine, Anti-Abortion Pseudoscience.” Impressive!

A co-author of the second study is the notorious priest, D. Paul Sullins, who is now employed by Ruth Institute, an anti-LGBTQ hate group. It was published to F1000Research which is not a journal. Its peer-reviewers are usually suggested by the authors of the study. Impressive!

Bottom line: There does not exist a scholarly paper in support of any form of conversion therapy published to a reputable academic journal employing robust peer review.

By David Cary Hart

Retired CEO. Formerly a W.E. Deming-trained quality-management consultant. Now just a cranky Jewish queer. Gay cis. He/Him/His.